Szigetmonostor

Botond a tavalyi évben érkezett osztályunkba. A halk szavú, visszafogott fiút mára tehetsége, szorgalma mellett segítőkészsége, empátiája, szociális érzékenysége, felelősségtudata, erkölcsi kérdésekben határozottsága tette a többiek által tisztelt példaképpé. Az osztály egyik legnehezebb sorsú diákját önzetlen segítségnyújtásával, szeretetteljes figyelmével mentette meg az évismétléstől. Ezen társának a szociális, anyagi problémákon túl tanulási nehézségei, magatartási problémái is voltak. Nehezen fogadták be, nem érezte jól magát, nem teljesített. Boti nemcsak tanulószobán foglalkozik vele, hanem sokszor felhívja magukhoz, s otthon is gyakorolnak. Szüleivel együtt bevonják barátját olyan családi programokba is, amilyenekhez hasonlóban egyébként nem lenne esélye részt venni. Boti egész évben folyamatosan segítette társát, hogy a többiek is befogadják, elfogadják, s közben őt is megtanította az alkalmazkodásra.

Velkei Olivér Balázs iskolán kívül, szabadidejében versenyszerűen sakkozik, tollaslabdázik. Négy testvér legfiatalabbja. Osztályában több olyan gyermek is tanul, akiknek segítségre van szükségük, figyelemre, nyugodt környezetre. Olivér mindig felismerte, ha csak csenddel kell, akkor úgy támogatta ezt a munkát. Sőt! Odaült és lelkes tanulópárként kérdezett, rávezetett, utat mutatott. Olyan élményhez segített hozzá másokat, ami a másiknak esetleg nem adatott meg. A sikerélményhez. Hétfő délutánonként, a leendő elsős gyerekeket vártuk előkészítő foglalkozásra, s ez mindig igényelt némi előkészületet. Egy nap arra lettünk figyelmesek, hogy a párnák már a helyükön, a terem felseperve, eszközök előkészítve. Olivér volt. Nem kértük. Mégis, egyszerűen jólesett. Diákolimpián megkerülhetetlen mindkét sportágban, ám megviseli, ha baráttal, vagy éppen nála fiatalabb versenyzővel sorsolják össze. Volt, hogy együtt sírtak a döntő szett után a vele szemben ülő, vagy álló társával.

Lackó rengeteg trauma után került az iskolába, amelyek hatására teljesen bezárkózott a világ elől, mind a felnőttekkel, mind társaival szemben. Kudarcai legfőbb eredete tanulási nehézségeinek tudhatóak be. Fokozatos nyitása hetedik osztály elejére hozott olyan eredményeket, melyeknek köszönhetően az osztálya vezérévé, sőt, példaképévé vált. Mindenki számára kiderült, hogy Lackó humoros és kedves (noha hetedik osztályban utóbbit, próbálja letagadni egy rendes kamasz). A többiek számára példát mutat a tanulásba fektetett idővel és energiával, valamint meg tudja becsülni azokat az eredményeket, melyeket szerez, akkor is, ha nem feltétlenül ötösökről van szó. Mostanra az iskolai élet meghatározó tagjává vált, az iskolai rendezvények, ünnepségek rendszeres szereplője, s noha amikor az osztály előtt beszélgetünk arról, hogy a társai is felnéznek rá, ő egy 13 éveshez méltó flegma lerázással reagál, de a szíve mélyén ő is tudja, hogy új emberré vált.